четвъртък, 29 март 2012 г.

Коучинг?

Дефиниция

Коучингът е изкуството да създаваш – с помощта на беседи и поведение. Консултантът-коуч подготвя за клиента подходящата среда, в която да се движи и да успява да реализира желаните цели - и то така, че постигнатите разултати да му носят удовлетворение. Коучингът е индивидуално ориентирано към целия живот като цяло консултиране: Разискват се проблеми, цели и представи; изясняват се наличните ресурси, с които клиентът разполага; изготвят се стратегии за тяхното осъществяване и се тренират преди тяхното изпълнение. Коучингът е изкуството да съдействаш - да се повиши резултатността, обучението и развитието на друг човек. Коучингът е разделение на взаимоотношенията с другите на подгрупи, което подпомага клиента да постиге изключителна резултатност в своя живот, кариера, бизнес, в обществените дела. Посредством коучинга клиентът разширява своя кръгозор, ефективност и качество на живот.Според областите на прилагане коучингът се дели на три основни категории:





-кариерен коучинг,
-бизнес коучинг и
-коучинг на личностното развитие.Според участниците в коучинга се различават: -индивидуален и корпоративен ( групов ) коучинг:





Коуч – това е специалистът, който провежда коучинга,
Клиент – това е човек или организация, търсещи услугите на консултанта-коуч.




Коучингът представя най-разнообразни нива на комуникация, на общуване; чрез него се определя значението на ролите в различните сфери на живота на клиента, както и на водещите мотиви и представи, които го ръководят в действията му; разкриват се изопачени представи и модели насадени в мисленето му от миналото. С подкрепата на консултанта-коуч се създават нови, които се тренират и при нужда се прилагат в действие. Коучингът се провежда по поръчка на клиента – в тези области от живота, в които той среща затруднения:
в различните видове на общуване – в личен и професиоанален план, способности, таланти, умения, вяра, убеждения, собствен мироглед, лична идентичност и самооценка, социални роли и положение в обществото, религия, вяра, вероизповедание, ценностна система и възпитанието, произход на семейството, семейни и фамилни взаимоотночения, цели, стремежи, мечти, професионално развитие и други.
Коучингът е професионално консултиране, придружаване и подкрепяне от хора-експерти с лидерски качества и професионален опит. Главната цел на срещите с консултанта-коуч са индивидуалното или колективно обучение за постигане на успешни промени там, където клиентът желае да постигне такива. Посредством оптимизирането на човешкия потенциал за творчество и развитие коучингът съдейства и подпомага за овладяването и преодоляването на причините, спъващи изпълнението на целите – на отделния човек или фирмена организация. По своята същност коучингът е комбинация от индивидуално подпомагане и обучение - как да се използват ресурсите, с които всеки човек и всяка фирмена организация разполага, за да постигне желания успех. Коучингът улеснява разпознаването на проблемите и причините, които ги пораждат и подпомага тяхната идентификация - като средство за тяхното разрешаване. Клиентът се учи в този процес как сам да ги разпознава и овладява, как да комуникира по-добре с останалите и да постига добри резултати в желаната посока. Основно качество на професионалния коучинг е поощряване възприятието и развитието на собствените качества и рефлекси, които всеки човек притежава и използва във взаимоотношенията и общуването си с другите.




Какво е коучинг?
Коучингът е и си остава един универсален инструмент, който подпомага еднакво добре разрешаването на проблемите и в личен, и в професионален план. Консултантът-коуч има универсална роля - той оказва подкрепа и съдействие на клиента посредством техниките и методиките на този вид консултиране. Целият живот на човека е един непрекъсващ коучинг-процес. Подсъзнанието на човека разработва програми, които той прилага на практика в живота. Човек е винаги в състояние на вътрешен диалог със самия себе си. По този начин разбира какво трябва да направи, как да постъпва в различните житейски ситуации. Твърде малко импулси отвън влияят на човекото подсъзнание и твърде силнен е Аз-ът, който е в постоянна конкуренция с влиянието на външния за личността свят. Много хора не успяват да реализират мечтите и желанията си, и когато влязат в напреднала възраст им се струва, че не са успели да изживеят живота си така, както са искали. Това няма нищо общо с материалното богатство, с произхода на семейството или със социалния статус в обществото. Основното е:
-как е успяла личността да се развие през тези години живот,
-как е развила талантите и качествата, които е притежавала,
-какви чувства е изпитвала,
-как се е справяла във взаимоотношенията си с дугите хора,
-как е използвала ресурсите, с които е разполагала, за да реализира стремежите си.




Коучингът е съвкупност от техники и умения, които помагат клиентите (най-често висши мениджъри) сами да стигнат до решенията, които са им необходими. Това е силно индивидуализиран подход, който специалистите определят като най-висшата форма на въздействие върху хората. Той е особено ефективен в динамична среда на непрекъснати промени, както и при работа под силен стрес. Областите, в които се работи, обаче са разнообразни и не се ограничават единствено с професионалното развитие. Той влиза и в по-личната сфера на своите клиенти и им помага да създадат баланс в живота си.




Коучингът съветване ли е? Консултантът-коуч в никакъв случай не е конкретен специалист като например: адвокат, застрахователен агент, медицински работник и т.н. Коучът е специализиран помощник при определени моменти и състояния в живота на човека, когато той подпомага клиента как да подходи към проблема, който има, за чието разрешаване търси помощ и съдействие от коуча. Коучингът е процес, в който клиентът разбира как да използва собствените си ресурси, за да намери сам правилното решение за действие. Коучингът е подпомагане.




Коучингът тренировка ли е? Консултантът-коуч подпомага клиента в процеса на работа как да определя силните и слабите страни на личността си, с кои да се преборва и да намалява тяхното влияние в живота си, и в същото време - как да използват силните си страни, за да се справят успешно с целите, които си поставят – за която и да е сфера от живота. В този смисъл консултантът-коуч е личен треньор за клиента. Коучингът е интерактивен, центриран към личността на клиента подпомагащ го процес, който може да обхваща както личния, така и професиоанлния му живот, от една страна, и от друга – коучингът подпомага фирмени организации и висши управленски ръководители в различни сфери на дейността им, в управлението на персонала, в разрешаването на конфликти и други. Интерактивен означава, че коучингът не е услуга към клиента – консултантът-коуч и клиентът са равнопоставени в дадената ситуация, която се разисква и за която се търси решението за успешното й разрешаване и въвеждане в действие. Клиентът не е освободен от отговорност за това, как и до каква степен ще успее да постигне желания резултат.




Коучингът е индивидуален процес на консултиране. Консултантът-коуч не предлага готови директни решения на проблемите – той подпомага клиента по време на целия процес на консултиране, като го насочва как да намери сам правилното решение, от което се нуждае. Коучингът се занимава с индивидуалните потребности на клиента. Коучингът се базира на основата на взаимното доверие между консултант-коуч и клиент. То е доброволно проявено и е важен фактор за постигане на добри резултати в съвместния процес на консултиране. Консултантът-коуч гарантира дискретност и поверителност на информацията, изразена в този процес. Само при това условие може да бъдат постигнати добри резултати. Коучът трябва да е в състояние по време на процеса на консултиране да може да изгради необходимите връзки с различни хора от обкръжението на клиента, които са от ключово значение за разрешаването на казуса на клиента. Коучингът се стреми да засили рефлексите на личността – нейните възприятия, самосъзнание, отговорност, за да може клиентът да прозре и осъзнае как точно би могъл да се противопостави на недостатъците си, как да ги превъзмогне, как да създаде нови отправни точки на поведение и взаимоотношения, за които преди дори и не е подозирал, че е възможно да има. Това дава възможност на клиента да оформи нови печеливши стратегии на поведение водещи до желаните успехи. Консултантът-коуч разяснява на клиента кои интервенции и методи ще приложи в процеса на консултиране, как ще протече самият процес и какво клиентът би следвало да вземе под внимание след приключване на консултирането. Работната концепция на консултанта-коуч се определя винаги индивидуално и клиентът трябва да е съгласен с нея, след като му бъде разяснена. В противен случай той не би разбрал как точно ще протече процесът на консултиране и е възможно да остане недоволен от постигнатите резултати. Работният процес се състои от договорени между клиента и консултанта-коуч брой сесии(срещи) всяка с времетране от 60 минути, за което двете страни подписват договор. Една от клаузите в него е конфиденциалност на поверената информация.Коучингът е ориентиран освен към определена личност като индивидуалност и към дефинирана група от клиенти – с ръководни длъжности, с мениджърски отговорности, служители в отдел и други. Консултантът-коуч не е профилиран фирмен консултант. Той се занимава с определена зададена цел, за чието успешно изпълнение е потърсен да съдейства.Към кого е насочен коучингът?





Към хората, които наистина искат и се стремят да променят живота си или нещо в него,
Към тези служители във фирми и предприятия, които искат да се орентитрат в нова посока на професионално развитие,
Към тези фирмени ръководители, на които са делегирани нови отговорности и проекти за изпълнение,
Към тези служители и фирмени ръководители, които са поставени в конфликтна ситуация и търсят начини на разрешение,
Към тези фирми и предприятия, които биха желали да повишат ефективността на дейността си или желаят да се преструктурират,
Към тези хора, които желаят да започнат самостоятелен бизнес,
Към тези хора, които имат проблеми с общуването, които се намират в процес на промяна в различни сфери от живота.




Теми в индивидуалния коучинг
анализи на ситуазии в професионалния и индивидуалния живот на клиента, подобряване на самооценката на клинта за самия себе си, разрешаване на конфликти и конфликтни ситуации,
подобряване и промяна на взаимоотношенията с близките, на работното място, с колегите, с началниците и други; разработване на ръководни стратегии на поведение, разработване на стратегии за проедоляване на влиянието на стресав ежедневието, разработване на стратегии за управление на лични кризи и неочаквани удари – нападения, загуба на близък човек, наближаваща старост и други.




Постигане на целите и ползи за клиента / фирмената организация
В началото на всеки коучинг процес най-често клиентът задава въпроса, дали той наистина може да му помогне да разреши проблема или да постигне целта, за които търси консултация.
Да, коучингът помага. Но хората, които страдат от зависимости ( алкохол, дрога, психични разстройства ) не биха могли да разчитат на коучинга, че той ще им помогне да се справят с тези си проблеми.
Още на първата среща се обсъждат проблемите и целите, с които клиентът отива при консултанта-коуч за подпомагане и разрешаване. Конкретизират се критериите и начините за постигане на желаната цел. В процеса на работа се използват знанията и компетентностите на клиента, прилагат се ментални подходи и техники на въздействие върху клиента, посредством които той се освобождава от блокади и задръжки за възприятие на обкръжаващата среда.
Ползите за клиента / фирмената организация се постигат в рамките на 5 до 10 сесии от по 60 минути, които се договарят между двете страни в зависимост от целта / проблема, поставени за обсъждане и разрешаване в съвместния процес. В случай на необходимост – по желание на клиента се провеждат допълнителни сесии, за които се сключва нов договор. Полза от коучинга фирмените организации виждат в:
-подобряване на колективната работа в екип / отделите,
-повишаване на мотивацията на екипа служители,
-засилване генерирането на нови идеи за развитие в различни области на дейността на организацията,
-намаляване на текучеството на кадри,
-намаляване на заболеваемостта сред служителите,
-повишаване на работоспособността, удовлетвореността, конкурентноспособността и други.




Много често клиентите постигат следните цели:
-по-добро самовглъбяване и вслушване във вътрешния глас – гласът на АЗ-а,
-повишаване на печалбите на самостоятелно работещите – на свободна практика,
-преодоляване на проблемите за свободната комуникация с близки, с роднини, с колеги, началници, висшестоящи,
-разрешаване на дългогодишни тежки конфликтни взаимоотношения, постигане вътрешна удовлетвореност от себе си и начина си живот,
-намиране на хармония и уравновесеност на личността,
-подобряване на постигнатите резултати в работата и в личния живот и други.




Source: http://galacreativeconsulting.com/kouching

Няма коментари:

Публикуване на коментар