
Изкуството на риториката възниква още в древността, но и в днешно време то е все така ценено качество. В съвременния бизнес е невъзможно да се изгради кариера, без умението да се говори умело. Добри комуникационни способности са едни от най-важните изисквания при набирането на нови служители.
Определение
Какво всъщност означава риторика?
Риторика произлиза от гръцката дума ρήτωρ (rhêtôr, ретор), което означава „оратор”, „учител”. Това е умението, дарбата или изкуството да се говори добре. Науката „Риторика” се занимава с изучаването на умението да се говори умело и убедително пред публика.
В съвременния работен процес, риториката ни е нужна всекидневно. Дали при общуване с колеги и ръководители или при изнасянето на презентации и воденето на срещи – от умението да говорим и убеждаваме зависи успехът на цялата ни кариерата. Умението да говорим е също така един важен управленски инструмент. Успешната реч може не само да накара една незаинтересована публика да слуша, но и да им повлия и да промени тяхното виждане в полза на говорещия. Една неуспешна реч, от своя страна, може да отегчи публиката и дори да накара заинтересовани хора да се откажат да слушат и да излязат от залата.
Какво всъщност означава риторика?
Риторика произлиза от гръцката дума ρήτωρ (rhêtôr, ретор), което означава „оратор”, „учител”. Това е умението, дарбата или изкуството да се говори добре. Науката „Риторика” се занимава с изучаването на умението да се говори умело и убедително пред публика.
В съвременния работен процес, риториката ни е нужна всекидневно. Дали при общуване с колеги и ръководители или при изнасянето на презентации и воденето на срещи – от умението да говорим и убеждаваме зависи успехът на цялата ни кариерата. Умението да говорим е също така един важен управленски инструмент. Успешната реч може не само да накара една незаинтересована публика да слуша, но и да им повлия и да промени тяхното виждане в полза на говорещия. Една неуспешна реч, от своя страна, може да отегчи публиката и дори да накара заинтересовани хора да се откажат да слушат и да излязат от залата.
1. Успешна реч
Най-важното условие за една успешна реч е прецизната подготовка. Това със сигурност не означава учене наизуст! При подготовката е най-важно да се събере голям набор от информация по темата. Това е необходимо за да се избегнат конфузни моменти, когато говорещият не знае отговора на въпрос, зададен от публиката. Добрата подготовка и информираност са важни и за ясното обясняване на темата, защото е много важно публиката да разбира това, което се презентира.
В тази статия ще намерите няколко съвета за успешна презентация. Ще бъде представен целия процес – от подготовката на речта до нейното изнасяне и заключителната реч.
Най-важното условие за една успешна реч е прецизната подготовка. Това със сигурност не означава учене наизуст! При подготовката е най-важно да се събере голям набор от информация по темата. Това е необходимо за да се избегнат конфузни моменти, когато говорещият не знае отговора на въпрос, зададен от публиката. Добрата подготовка и информираност са важни и за ясното обясняване на темата, защото е много важно публиката да разбира това, което се презентира.
В тази статия ще намерите няколко съвета за успешна презентация. Ще бъде представен целия процес – от подготовката на речта до нейното изнасяне и заключителната реч.
Не забравяйте, че не сте сами в залата! Пред вас има публика, която чака да бъде впечатлена. В психология на поведението различават няколко типа на възприятие. Има хора, които възприемат информацията интелектуално, други комуникативно, трети зрително, четвърти слухово, а някои и тактилно (осезателно). Опитайте се да изградите презентацията си така, че да обхванете възможно най-много типове възприятие.
Опитайте се да звучите максимално квалифициран. Избягвайте изтъркани фрази и анекдоти. Това ще привлече публиката, възприемаща интелектуално. Не водете дълъг монолог. Гледайте да приобщите публиката чрез въпроси към нея. Така ще обхванете и комуникативния тип публика. Можете да пуснете сред редиците и интересни извадки от вашата презентация. По този начин ще задоволите и типовете хора, възприемащи осезателно. За възприемащите визуално е важно да работите с визуални материали, като PowerPoint например. И разбира се трябва да говорите максимално ясно и достатъчно силно, за да удовлетворите тези, които просто обичат да слушат.
Опитайте се да звучите максимално квалифициран. Избягвайте изтъркани фрази и анекдоти. Това ще привлече публиката, възприемаща интелектуално. Не водете дълъг монолог. Гледайте да приобщите публиката чрез въпроси към нея. Така ще обхванете и комуникативния тип публика. Можете да пуснете сред редиците и интересни извадки от вашата презентация. По този начин ще задоволите и типовете хора, възприемащи осезателно. За възприемащите визуално е важно да работите с визуални материали, като PowerPoint например. И разбира се трябва да говорите максимално ясно и достатъчно силно, за да удовлетворите тези, които просто обичат да слушат.
2. Подгответе се добре
Една презентация написана за 10 минути не може да бъде добра. Ако искате да пожънете успех, трябва да прекарате доста време в събиране на информация по темата. Един добър начин за това е интернет. Препоръчително е и използването на пресата. Там ще намерите много прясна и актуална информация по най-различни теми. Не се отчайвайте преди да сте започнали работа. Ще видите, че при събирането на информация ще ви дойдат много идеи. Водете си записки и избягвайте да преписвате директно от източника на информация. Ако Ви се наложи, не забравяйте да споменете източника, откъдето сте взели материал.
3. Водете си записки
Седите пред бял лист хартия часове наред и нищо не ви хрумва? Не се отчайвайте, ами пробвайте следните методи:
Брейн сторминг
Седнете с приятели или колеги на една маса и накарайте всеки от тях да сподели хрумвания относно темата на вашата презентация. Водете си бележки. Така ще имате няколко отправни точки и идеи.
„За” и „Против”
Напишете аргументи „за” и „против” темата на вашата презентация. Аргументите може да са например на следните теми: „Какво искам да постигна с тази презентация?” „Защо би била интересна тази тема на публиката?”. Напишете от ляво на листа аргументите „За”. Например: „Тази тема е интересна, защото това е един много наболял проблем, пренебрегван от хората” или „Целта на тази презентация е да се представят методи за оптимизация на даден процес в нашата фирма” Отдясно на листа можете да напишете аргументи „Против” темата на презентацията. Например: „Темата е прекалено обширна” или „Темата изисква задълбочени познания на публиката в дадена област”.
Приоритети
Определете приоритетите на презентацията:
- Много важно: целите, които искате да постигнете; посланието, което искате да отправите- Важно: аргументи, подкрепящи тезата- Допълнителна информация: интересни/любопитни факти, шеги
Важно: Цели и посланията на вашата презентация трябва да достигнат до слушатели. Само така ще пожънете успех. Чрез шеги и любопитни факти ще спечелите симпатията на публиката. Добрите аргументи ще убедят публиката в правотата ви и ще я накарат да ви вярва.
Приоритетите ще ви помогнат да систематизирате информацията и да я направите нагледна. Но всички точки са равни по важност, затова е важно да наблегнете на отделните приоритети еднакво старателно.
4. Помощни бележки
Повечето хора използват при презентация бележки или лист хартия с кратки записки. Това не е срамно, а изключително полезно и необходимо. При подготовката на такива бележки трябва да съобразите следните неща: Изберете подходяща големина шрифт, така че да можете без проблем да четете. Такива записки не се държат в ръка, директно пред очите ви, ами някъде пред вас. Важните неща подчертайте с ярък маркер. Ако са повече страници, задължително ги номерирайте. Избягвайте тефтери и бележници. Най-удобни са малки картончета (А7, А8) или обикновени листове хартия. Поставете ги пред вас, не ги дръжте в ръка, и поглеждайте към тях само, ако сте забравили нещо.
5. Поздрав и уводни думи
Дори сред публиката да има важни личности, шефа ви или други почетни гости, не се притеснявайте и не ставайте сухи и скучни. Етикетът е отегчителен, затова бъдете смели и избягвайте консервативните и изтъркани методи за поздрав и въведение в темата.
Важно е да споменете и двата пола. Традиционно се използва „Уважаеми дами и господа”, но може да се каже и „Скъпи колеги”. Изберете поздрава според случая. Ако трябва да изкажете благодарности към някого, гледайте да не са повече от трима души. Ако не можете да се ограничите до трима, опитайте се да вмъкнете смислово тези личности в презентацията си – например по какъв начин те са свързани с темата. Така ще избегнете сухо изреждане на имена.
Важно е да споменете и двата пола. Традиционно се използва „Уважаеми дами и господа”, но може да се каже и „Скъпи колеги”. Изберете поздрава според случая. Ако трябва да изкажете благодарности към някого, гледайте да не са повече от трима души. Ако не можете да се ограничите до трима, опитайте се да вмъкнете смислово тези личности в презентацията си – например по какъв начин те са свързани с темата. Така ще избегнете сухо изреждане на имена.
6. Навлизане в темата
Бъдете креативни когато преминавате към темата на вашата презентация. Недейте просто да казвате заглавието. Вместо това, изберете оригинален начин да представите темата и целта на вашата презентация. Можете да пробвате с някой виц или шега, които да са свързани с настоящата тема. Друг вариант е да започнете с интересни исторически факти и дати. Много добър трик е започване на презентация с комплимент към публиката. Например можете да изкажете благодарности към хора, които са ви познати или пък да изкажете радостта си, че виждате нови лица и ще се радвате на тяхното активно участие.
Бъдете креативни когато преминавате към темата на вашата презентация. Недейте просто да казвате заглавието. Вместо това, изберете оригинален начин да представите темата и целта на вашата презентация. Можете да пробвате с някой виц или шега, които да са свързани с настоящата тема. Друг вариант е да започнете с интересни исторически факти и дати. Много добър трик е започване на презентация с комплимент към публиката. Например можете да изкажете благодарности към хора, които са ви познати или пък да изкажете радостта си, че виждате нови лица и ще се радвате на тяхното активно участие.
7. Главна част
Главната част е най-важна за успеха на вашата реч. Тук е важно да бъдете точни, кратки и изчерпателни. Запомнете, при презентация не е важно да говорите много, напротив, до публиката стигат само прецизни и кратки послания. Дългите речи отегчават.
При навлизането в главната част на вашата реч е хубаво да споменете накратко, в какво се състои тя – кои точки ще засегнете и колко време ще продължи. Хубаво е да раздадете материали на публиката. Така ще избегнете декламирането на сухи теории. Материалите могат да се състоят в статистика, таблица, снимки, хипотези, съкратени теории и тн. Ако публиката е голяма и нямате време и възможност да приготвите нужните допълнителни материали, можете да направите няколко екземпляра и да ги пуснете по редиците. Но и прожектиране на интересен материал, видео или снимки ще разведри публиката.
За главната част важи следното правило: Бъдете кратки и изчерпателни, и повторете многократно главното послание, за да бъде добре разбрана темата и тезата на презентацията ви.
Главната част е най-важна за успеха на вашата реч. Тук е важно да бъдете точни, кратки и изчерпателни. Запомнете, при презентация не е важно да говорите много, напротив, до публиката стигат само прецизни и кратки послания. Дългите речи отегчават.
При навлизането в главната част на вашата реч е хубаво да споменете накратко, в какво се състои тя – кои точки ще засегнете и колко време ще продължи. Хубаво е да раздадете материали на публиката. Така ще избегнете декламирането на сухи теории. Материалите могат да се състоят в статистика, таблица, снимки, хипотези, съкратени теории и тн. Ако публиката е голяма и нямате време и възможност да приготвите нужните допълнителни материали, можете да направите няколко екземпляра и да ги пуснете по редиците. Но и прожектиране на интересен материал, видео или снимки ще разведри публиката.
За главната част важи следното правило: Бъдете кратки и изчерпателни, и повторете многократно главното послание, за да бъде добре разбрана темата и тезата на презентацията ви.
8. Финал
Финалът на една реч е също много важен. И той, като всеки един етап на презентацията, трябва да бъде подготвен добре. Много професионалисти в тази област започват с края на една реч. Така те знаят крайната си цел и изграждат остатъка на тази основа.
Важно е да споменете на слушателите, че сте стигнали до края. Така публиката отново ще наостри уши. Можете да свържете края на презентацията с нейното начало. Например, с изречение от сорта „Както споменах в началото…”. Обобщете най-важното и бъдете колкото се може по-оригинални. Една възможност за по-оригинален завършек е цитирането на интересна мисъл или откъс от някоя книга. Разбира се те трябва да пасват на презентацията и да я обобщят. Също така можете да дадете тласък към дискусия, задавайки въпроси към публиката. Може и шеговито да споменете за предстоящия бюфет или коктейл, ако има такъв.
Финалът на една реч е също много важен. И той, като всеки един етап на презентацията, трябва да бъде подготвен добре. Много професионалисти в тази област започват с края на една реч. Така те знаят крайната си цел и изграждат остатъка на тази основа.
Важно е да споменете на слушателите, че сте стигнали до края. Така публиката отново ще наостри уши. Можете да свържете края на презентацията с нейното начало. Например, с изречение от сорта „Както споменах в началото…”. Обобщете най-важното и бъдете колкото се може по-оригинални. Една възможност за по-оригинален завършек е цитирането на интересна мисъл или откъс от някоя книга. Разбира се те трябва да пасват на презентацията и да я обобщят. Също така можете да дадете тласък към дискусия, задавайки въпроси към публиката. Може и шеговито да споменете за предстоящия бюфет или коктейл, ако има такъв.
9. Стилистични средства
Потни ръце, треперещ глас, меки колене и нервни движения - диагнозата е ясна: Сценична треска. Това не е болест, а нещо напълно нормално. Вашето притеснение подсказва на хората, че сте нормален и естествен човек и, че тази презентация е важна за вас. Въпреки това, притеснението при излизане пред публика е много неприятно чувство. Ето няколко трика, които могат да ви помогнат да преодолеете този проблем.
Репетирайте с близък колега или приятел
Опитайте да изнесете една демо презентация на ваш близък човек. Нека той да ви изслуша и да каже мнението си. Важно е преди истинската реч да сте репетирали няколко пъти във възможно най-реална обстановка. На самата презентация можете да поканите приятел. Мисълта, че в залата се намира ваш близък ще ви успокоява и винаги можете да поглеждате към него за утеха.
Облечете нещо удобно
Важно е да чувствате добре в собствената си кожа. Затова изберете дрехи, пасващи на случая, но и задължително удобни за вас. Също е важно те да ви отиват. Самочувствието ще ви помогне да се представите добре и да сте уверени в себе си.
Кажете си наум „Какво пък толкова! Ще се справя!”
Минути преди старта, когато се чувствате най-притеснено, съберете малко кураж и си кажете наум „Ще се справя! Нищо толкова страшно не е. Просто една презентация, която ще е свършила след няколко минути”. Самоубеждаване и самонавиване помагат много в такива моменти. Човек се взима в ръце, преглъща притесненията и излиза пред публиката. Ще видите, че въобще не е страшно.
Опитайте да изнесете една демо презентация на ваш близък човек. Нека той да ви изслуша и да каже мнението си. Важно е преди истинската реч да сте репетирали няколко пъти във възможно най-реална обстановка. На самата презентация можете да поканите приятел. Мисълта, че в залата се намира ваш близък ще ви успокоява и винаги можете да поглеждате към него за утеха.
Облечете нещо удобно
Важно е да чувствате добре в собствената си кожа. Затова изберете дрехи, пасващи на случая, но и задължително удобни за вас. Също е важно те да ви отиват. Самочувствието ще ви помогне да се представите добре и да сте уверени в себе си.
Кажете си наум „Какво пък толкова! Ще се справя!”
Минути преди старта, когато се чувствате най-притеснено, съберете малко кураж и си кажете наум „Ще се справя! Нищо толкова страшно не е. Просто една презентация, която ще е свършила след няколко минути”. Самоубеждаване и самонавиване помагат много в такива моменти. Човек се взима в ръце, преглъща притесненията и излиза пред публиката. Ще видите, че въобще не е страшно.
Няма коментари:
Публикуване на коментар